Zakynthos, tuo Kreikan vehreä keidas

zakynthos kreikka

Kävimme lomailemassa viikon Kreikan Zakynthoksella parahikseen juuri, kun koti-Suomessa tuntui olevan kovasti talviset kelit. Tällä ihanalla saarella ei villahousuja tarvinnut. Olin aivan äimän käkenä saaren vehreydestä, joka ei ole lainkaan Kreikan saarille ominaista. Tämä on kaikista vierailemistani Kreikan saarista ehdottomasti kaunein.

zakynthos kreikka zakynthos kreikka zakynthos kreikka

Tutustuimme saareen autolla seikkaillen pieniä kapeita serpentiiniteitä. Mies kun oli ovelasti jättänyt ajokorttinsa kotiin, sain minä kuskin tittelin. Ei muuten montaa kertaa tarvinnut kolmoselle vaihtaa, kun tuli vain mutkaa mutkan jälkeen, eikä tiennyt koskaan mitä siellä kapean mutkan takana tulee vastaan; lehmä vai hurjasteleva paikallinen. Maisemat olivat henkeä salpaavia, vesi kirkkaan turkoosia ja kasvillisuus vehrää. Luonnollisesti kävimme tutustumassa myös Ship Wreck Bayhin, Zakynthoksen ja varmaan koko Kreikan kuuluisimpiin rantakallioihin. Tämä paikka on kuvattuna joka toisessa postikortissa, mitä Kreikan putiikeista voi ostaa.

En tiedä teistä, mutta meitä ainakin vähän hirvitti ihmiset keikkumassa kallion reunalla selfie-tikkujensa kanssa!!

zakynthos kreikka

Zakynthoksen kaupunki meillä jäi valitettavasti näkemättä, koska kuuma auto ja serpentiinitiet tekivät neidille tehtävänsä. Sen jälkeen kun oli oksennettu koko päivän ruokalista vuokra-auton turvaistuimelle oli oikein sopivat aika palata hotellille (pesemään sitä istuinta). Onneksi sotku oli rajattu vain irrotettavaan istuimeen ja neidin vaatteisiin, ettei koko autoa tarvinnut pestä. Istuimen kanssa oli aika kätevä mennä vain suihkuun.

Enkä muuten ihmettele yhtään Pampulan huonovointisuutta. Seuraavana päivänä kun ajoimme taksilla vesipuistoon, tuli minulla sillä huomattavasti lyhyemmällä etapilla jo takapenkillä vellova olo. Sen verran mutkikasta on kulku ja taksikuskit ajavat vielä hivenen rivakammin kuin tällainen turisti.

Saarella oli kaksi vesipuistoa, toinen heti lähistöllä Tsilivin kylässä.  Toinen, vähän isompi kauempana Sarakinadossa. Tietenkin menimme sinne isompaan, sehän on selviö. Vaikka yllä olevassa kuvassa neiti laskeekin lasua lasten mäkeä, meni hän kuin vesipeto konsanaan isoja mäkiä ja yksin! Ihan uskomattoman reipas tyttö ottaen huomioon, että me ei olla uintia harjoitettu lainkaan sitten Rodoksen reissun kaksi vuotta sitten. Kelluvat, kuuden euron liivit olivat hyvä ostos, niillä hän oppi polskuttelemaan hetkessä ilman apuja. Ja jännä oli kuinka pieniä niihin isompiinkin mäkiin päästettiin. Isi oli vain alhaalla ottamassa vastaan. Hyvin meni ja likka oli aivan onnessaan. Myös omassa hotellissa oli vesiliukumäkiä tarjolla yhdessä sen useista altaista. Siellä tyttö pääsi laskemaan isin sylissä.

zakynthos kreikka

Muuten vietimmekin loman hotellialueella, altailla makoillen, uiden ja rentoutuen. Meillä oli huoneessa oma piha ja uima-allas, joka oli kovassa käytössä. Pihalla ja altaalla oli myös hyvä viettää neidin päikkäriaika, eikä muiden tarvinnut luopua huveista siksi aikaa.

zakynthos kreikkazakynthos kreikkazakynthos kreikka

Hotelli oli viiden tähden luokituksella oleva All Inclusive-kompleksi. Rodoksen huikeiden kokemusten saattelemana otimme samantyylisen setin tälle reissulle.  Vaikka hotelli oli aivan hieno, ei se pärjännyt lähimainkaan Rodoksen hotellille. Ei huoneissa, ei palvelussa eikä ruoassa. Tässäkin hotellissa ruoka oli oikein hyvää, mutta verrattuna aikaisempaan oli tarjonta huomattavasti yksitoikkoisempaa. Huone ei ollut erikoinen, se oli aivan ok. Suurin ongelma oli oikeastaan se, että altaalliset huoneet olivat eristyksissä muusta hotellista. Jos maksamme all inclusivesta, oletamme sen olevan koko ajan ja helposti käytettävissä. Omalla altaalla ollessamme olimme täysin vailla ruokaa ja juomaa. Vieressä kyllä oli ”baari”, mutta eihän se ollut kuin illalla auki. Siinä olisi ollut aivan loistava paikka vielä yhdelle snägi- ja virvokemestalle. Tai ainakin siellä olisi henkilökunnan pitänyt sitten kiertää tarjoilujen kanssa täyttämässä minibaaria 24/7. Eipä sillä etteikö tälläkin ruoka- ja juomamäärällä jo saanut vaa’an lukemat nousuun, mutta tämä onkin periaatekysymys.

zakynthos kreikka
Zakynthoksen lumoavan kaunista saarta voin todellakin suositella matkakohteeksi aurinkoon haluavalle.

zakynthos kreikkazakynthos kreikka zakynthos kreikka

One thought on “Zakynthos, tuo Kreikan vehreä keidas

1. Meillä oli muuten mietinnässä juurikin tuo sama hotelli ja lomakohde elokuun lomallemme. Päädyimme kuitenkin Mallorcaan, Alcudia Pins-hotelliin. Me oltiin viime syksynä Rodoksen Aegean Parkissa ja se oli paras hotelli ikinä (huoneemme oli Premium-puolella).